Opiskele ja opeta iloisemmin – japanilaisen kulttuurin opit

Vieraskynä: Outi Smedlund

Tänä syksynä tartuin härkää sarvista ja toteutin japanilaisen Marie Kondon kuuluisaksi tulleen KonMari-kodinsiivousprojektin. Toimin kesäyliopistossa japanin kielen opettajana, ja kotiini oli kertynyt paljon työhön liittyvää: vanhoja monisteita ja tarpeettomaksi jääneitä piirtoheitinkalvoja, jotka kävin läpi yksitellen istuen työhuoneeni lattialla.

 

Yksi KonMari-menetelmän kantavista ajatuksista on, että paikkojen järjestäminen on itsensä kohtaamista. Minäkin opin tavaroitani setviessäni tärkeän läksyn. Olen opettajana aina valmistellut tunnit huolellisesti ja panostanut täysillä opetustilanteeseen, mutta en ole riittävästi kiinnittänyt huomiota siihen, mitä opetustilanteen jälkeen olisi pitänyt tehdä: järjestää paperit huolellisesti, hävittää tarpeettomat ja ennen kaikkea reflektoida päättynyttä opetustilannetta.

 

Tämä johdatti minut ajattelemaan japanilaista teetaidetta, jota harrastin Japanissa 2000-luvun alussa. Teetilaisuus kulminoituu teen valmistamiseen ja siitä nauttimiseen, mutta sitä edeltää huolellinen käytettävien välineiden puhdistaminen, ja kulminaatiohetken jälkeen seuraa vaihe, jossa käytetyt välineet puhdistetaan jälleen ja kuljetetaan pois teevieraiden silmien edessä. Tajusin, että tämä viimeinen vaihe oli elämässäni ja työssäni jäänyt vuosia liian vähälle huomiolle, ja KonMari-projekti auttoi minua tekemään tarvittavan korjausliikkeen.

 

Mutta miten on laita opiskelukulttuurissamme? Tunnistamme opetustilanteen – kulminaatiohetken – ja jälkeenpäin tapahtuvan kertauksen tärkeyden, mutta eikö huolellinen etukäteisvalmistautuminen opetustilanteeseen unohdu meiltä usein? Japanissa tälle valmistautumiselle osana opiskelua on oma sanansa: yoshū. Se tarkoittaa etukäteen opiskelemista, mikä jokaisen kannattaisi lisätä osaksi opiskelurutiinejaan. Japanin ja Suomen kulttuureissa on muuten jännittävä ero siinä, millaiseksi toiminnaksi opiskelu mielletään. Suomessa puhutaan lukemisesta, mutta Japanissa opiskelu tarkoittaa ennen kaikkea kirjoittamista.

 

Teetaiteesta löytyy vielä yksi minulle itselleni rakas sanonta, jota voi peilata myös opiskeluun ja opettamiseen. Ichigo ichie tarkoittaa ajatusta siitä, että jokainen kohtaaminen ihmisten välillä on ainutlaatuinen, koskaan samanlaisena uudelleen toistumaton. Hetken korvaamattomuutta tulisi arvostaa. Opiskelemisen kontekstissa jokainen opetuskerta – tapahtui se sitten lähiopetuksena tai Zoomissa – on aina ainutkertainen mahdollisuus toisten kohtaamiseen ja uuden oppimiseen. Tämän sisäistäminen syventää oppimisen ja opettamisen iloa.

Avatar

Outi Smedlund

FM Outi Smedlund opettaa kesäyliopistossa japanin kielikursseja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *